fredag 21 oktober 2011

Nu äntligen har jag tillgång till internet igen.
Igår åkte vi Amtrak hela dagen från Chicago tisdag eftermiddag och var framme i Flagstaff onsdag kväll.
Här kommer lite bilder från tågresan.

Raton, New Mexico

Dags för rökpaus i Raton

Tågresan gick jättebra riktigt lyxigt då vi åkte sleepingcar med egen kuppe.
Maten ingick hela resan och man hade ständig tillgång till kaffe och annat drickbart (alkoholfritt).
Man blev hela tiden uppassad av en sk tennant och på den här resan hette han Richie och var en kul typ.

När vi väl kom fram till Flagstaff var det bara att få tag på vårt bagage, hitta en taxi och iväg till vårt hotel Best Western Pony Soldier dit vi anlände ca 22.30 på kvällen.

Det var bara att kolla lite mail och sedan hoppa i sängen.
Torsdag morgon blev det en continental breakfast som faktiskt ingick i rummet vilket inte är så vanligt i USA.
Det var riktigt gott med lite rostat bröd, mjölk och flingor plus en våffla med sirap istället för scrambled eggs och bacon eller bagels med creme cheese.
Utcheckning och taxi till flygplatsen där vi skulle hämta upp vår hyrbil.
Det bidde en svart Chevrolet Impala, hyfsat stor inklusive GPS som nog kan vara bra att ha.
Första problemet kom när vi startade GPS:en så var den inställd på japanska , detta är inte ett språk som jag behärskar nått vidare, så in och hämta en kille som fick ändra på det.FFick även några tips om vilka vägar vi skulle ta till Grand Canyon.
Vi satte oss i bilen , Thomas skulle köra. Javisst ja man ska få till säten också och hur får man fram sätet så att man når fram till pedalerna många försök och knappar men inte lyckades vi.
In och hämta hjälp , en annan kille den här gången.
Di dumme schweden eller.
Sent omsider kom vi iväg, men vi fick inte så mkt hjälp av damen i GPS.en för hon ville inte följa den vägen vi ville ta så vi tog oss fram för egen maskin och det gick bra till slut.

Superkoncentrerad förare
Raka vägen och det var verkligen raka vägen till Grand Canyon.

När vi väl kom in i nationalparken blev det några stopp för att titta på utsikten.
Grand Canyon är verkligen häftig.

Utsiktsplats över Little Colarodo river

Stora Coloradofloden

Nu har vi kommit fram till vårt boende för natten Yavapai Lodge ett stort och lyxigt rum där det skulle få plats 5 personer lätt. Sängarna är inte små precis.
Varit in och handlat lite dricka och tilltugg. Käkat pizza 12 dollar för 2 personer helt ok pris.
Imorgon ska vi upp tidigt för att se solen gå upp över Grand Canyon ngn gång mellan kl 5-6.
Sedan frukost, lite shopping och utcheckning.
Därefter styr vi kosan mot Las Vegas via Hoover dammen.